Betere datakwaliteit begint met het business proces

De titel zegt het al en het lijkt een open deur: toch slepen veel bedrijven eerst allerlei IT-tools naar binnen die de datakwaliteit wel eventjes op niveau zullen brengen. Onzin natuurlijk; het oude datawarehouse concept ‘garbage in-garbage out’  ga je niet oplossen met de zoveelste tool. Kijk eerst naar je processen: zijn die op orde, zijn niet 6 verschillende afdelingen aan dezelfde data aan het sleutelen? Hoe wordt data in de verschillende operationele systemen gevuld en waarom? Weet elke schakel in het business proces hoe de ingevoerde data in het verdere proces wordt gebruikt? Dit is natuurlijk een lastiger verhaal dan het kopen van een tool, bij veel bedrijven komt informatiekwaliteit dan ook niet zo ver.

Mooi startpunt zou zijn om nu ’s echt in kaart te brengen wat slechte datakwaliteit nu eigenlijk betekent aan kosten. Van een slecht onderhouden adressenbestand tot ‘foutjes’ bij het invoeren van aandelentransacties, de voorbeelden zijn legio. Het beste boek wat ik ken over informatiekwaliteit is van Larry English: ‘Information Quality applied’. Het boek beschrijft het Total Information Quality Management-concept van English wat weer is gebaseerd op Total Quality Management van kwaliteitsgoeroes als Deming en Juran.

Geen makkelijk verhaal, wel essentieel in het huidige informatietijdperk waar de kwaliteit van gegevens net zo essentieel is als de toegang tot de juiste gegevens. Lees ook dit artikel.

Speak Your Mind

*