Betere datakwaliteit begint met het business proces

De titel zegt het al en het lijkt een open deur: toch slepen veel bedrijven eerst allerlei IT-tools naar binnen die de datakwaliteit wel eventjes op niveau zullen brengen. Onzin natuurlijk; het oude datawarehouse concept ‘garbage in-garbage out’  ga je niet oplossen met de zoveelste tool. Kijk eerst naar je processen: zijn die op orde, zijn niet 6 verschillende afdelingen aan dezelfde data aan het sleutelen? Hoe wordt data in de verschillende operationele systemen gevuld en waarom? Weet elke schakel in het business proces hoe de ingevoerde data in het verdere proces wordt gebruikt? Dit is natuurlijk een lastiger verhaal dan het kopen van een tool, bij veel bedrijven komt informatiekwaliteit dan ook niet zo ver.

Mooi startpunt zou zijn om nu ‘s echt in kaart te brengen wat slechte datakwaliteit nu eigenlijk betekent aan kosten. Van een slecht onderhouden adressenbestand tot ‘foutjes’ bij het invoeren van aandelentransacties, de voorbeelden zijn legio. Het beste boek wat ik ken over informatiekwaliteit is van Larry English: ‘Information Quality applied’. Het boek beschrijft het Total Information Quality Management-concept van English wat weer is gebaseerd op Total Quality Management van kwaliteitsgoeroes als Deming en Juran.

Geen makkelijk verhaal, wel essentieel in het huidige informatietijdperk waar de kwaliteit van gegevens net zo essentieel is als de toegang tot de juiste gegevens. Lees ook dit artikel.

BI verandert door mobiel gebruik

Lees hier hoe het gebruik van BI-toepassingen op mobiel of tablet ook gevolgen heeft voor de BI-toepassing zelf. Uiteraard in de noodzakelijke (real-time) beschikbaarheid van de juiste data maar ook in de versimpeling van de tools. Terug naar de essentie en geen overload aan overbodige gegevens. Uiteraard leidt dit ook tot een noodzakelijke versnelling van het ontwikkelproces!

Business Intelligence trends In 2013

De verwachtingen voor 2013, gaat Big data van hype naar echte implementatie, verdere groei van mobiele en tablet oplossingen en vooral ook de ‘oude’, niet zo hippe maar extreem belangrijke onderwerpen voor de meeste bedrijven: datakwaliteit en data-integratie.

Business en IT begrijpen elkaar niet

Bericht op Computable bevestigt beeld wat je steeds weer ziet bij klanten: IT en business kunnnen slecht door 1 deur en hebben geen vertrouwen in elkaar. Beter begrip van elkaar door echt te luisteren en kortere communicatielijnen tussen IT en business zijn essentieel om een begin van verbetering te starten.

Big data- Big deal

Volgens Gartner blijven de uitgaven voor Big Data de komende jaren hard stijgen. Je mag de boot niet missen als (grote) organisatie. En (wat mij betreft terecht): uiteindelijk gaat het niet meer om big data maar simpelweg om data en verdwijnt het onderscheid tussen ‘harde’ bedrijfsdata uit eigen systemen en  ‘zachte’ data zoals social media.

 

Social media in 1 oogopslag

Briljante samenvatting..

Email verdwijnt..

Interessant bericht, steeds meer wordt duidelijk dat email zijn langste tijd gehad heeft (en gelukkig maar..)

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Internet-Media/article/detail/3057075/2011/11/30/Softwaregigant-doet-e-mail-in-de-ban.dhtml